Запрошуємо до обговорення
Шановні жителі Джулинської громади! Нині активно обговорюється ситуація щодо формування мережі закладів загальної середньої освіти нашої громади на 2023 рік.
Чимало жителів вбачають проблему у намірах влади закрити деякі школи. Повідомляємо, що мова про закриття шкіл у громаді не йде, тим паче, про закриття навчально-реабілітаційного центру. Але перепрофілювання (зміна типу) закладів освіти – на часі. І проблема не в тому, що «немає школи – немає села», а в народжуваності та кількості учнів, яка і так була низькою, а цього року у зв’язку із війною та виїздом за кордон ще більш змінилася.
Сьогодні маємо школи, у класах яких немає жодного учня.
-
У Березівській гімназії немає жодного учня у 1 та 6 класах, у 2 класі – лише два учні.
-
У Теофилівській філії – немає учнів у 2 та 5 класах, у 3 та 6 класах – лише по три учні.
-
У Хмарівській філії у 6 та 7 класах – лише по три учні, у 8 класі – тільки два.
-
Така ж ситуація у старших класах Чернятського та Серединського ліцеїв. У Чернятському ліцеї у 10 класі не навчається жоден учень, а в 11 класі - лише двоє місцевих учнів та п’ятеро із Хмарівки.
Мала наповнюваність класів призвела до того, що на 1 педагога у нашій громаді припадає 4,6 учня. При тому, що розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена на заробітну плату педагогічних працівників.
Для Джулинської громади розрахункова наповнюваність - 13 учнів у класі, а фактично навчається в середньому 10,7 учнів. Найбільша кількість у Джулинському ліцеї - від 23 до 39 учнів у класі, у Шляхівському - від 11 до 23 учнів, у Теофилівській філії - найбільше 7 учнів у класі, у Хмарівській філії - 6 учнів. Тому і кількість ставок педпрацівників перевищує ту, яка закладена у формулі освітньої субвенції на 2023 рік.
А ще, незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них. Вартість утримання 1 учня Джулинського ліцею становить - 32 тисячі грн, Хмарівської філії - 87 тисяч гривень на рік (місцевий бюджет + освітня субвенція).
Друга складова, яка призводить до потреби оптимізації мережі закладів освіти громади – це фактичне зменшення освітньої субвенції майже на 20% у порівнянні з минулим роком (освітня субвенція - це кошти, які щороку надходять від держави на заробітну плату вчителям). А 20% - це майже 10 мільйонів гривень. Яка це частка від потреби? Це фонд оплати праці педагогів майже на 4 місяці, якої не буде фактично вистачати 2023 року.
Третя складова, яка призводить до потреби оптимізації мережі закладів освіти – масшабна реформа загальної середньої освіти в Україні.
Реорганізація шкіл — обов`язкова вимога закону «Про повну загальну середню освіту». Згідно зі статтею 35, уся державна система загальної середньої освіти повинна бути розділена на три рівні:
-
Початковий: з 1 по 4 клас (початкова школа).
-
Базовий: з 5 по 9 клас (гімназія).
-
Профільний: з 10 по 12 класи. Зараз це профільні 10 та 11 класи. Незабаром ці класи мають бути відокремленими від шкіл, а натомість з’являться ліцеї двох типів: академічні та професійні.
Які є шляхи вирішення проблеми сьогодні?
Перспективний план оптимізації мережі закладів освіти Джулинської громади був затверджений сесією сільської ради ще в грудні 2021 року.
23 грудня 2022 року сесією Джулинської сільської ради затверджено зміну типу закладів освіти: Березівської гімназії – у початкову школу, Хмарівської філії – у початкову школу, Теофилівської філії – у початкову школу; Чернятського ліцею – у гімназію, Серединського ліцею – у гімназію, Тернівського ліцею – у гімназію.
Рішення про оптимізацію мережі підтримали директори закладів освіти, які 19.12.2022 детально обговорили усі виклики і потреби на нараді, яка відбулася у Джулинській сільській раді.
Головною умовою реалізації такого рішення є забезпечення учням можливості продовжити здобуття освіти на відповідному рівні у закладах загальної середньої освіти громади, забезпечивши підвіз шкільними автобусами, а педагогічним працівникам - працевлаштування у закладах освіти Джулинської територіальної громади.