Функції ВОКС
Повноваження (права та обов’язки) засновників закладів освіти та органів управління освітою
Засновник має свої права й обов’язки, визначені законодавством, частину яких він може передати уповноваженому органу (органу управління освітою). Тут важливо розуміти та розрізняти повноваження засновника (сільської, селищної або міської ради), повноваження органу управління освітою та закладу освіти. Відповідно, не можна вимагати від закладу освіти те, що має робити засновник чи орган управління освітою, і навпаки. Але для кожного суб’єкта має бути відповідальність за невиконання своїх обов’язків.
Особливо варто звернути увагу на те, що новий Закон України «Про освіту» з 2017 року позбавив засновників та органи управління освітою права здійснювати частину повноважень, які були зазначені у старому законі. Тобто відповідно до закону, засновник та управління (відділи, департаменти) освіти тепер не мають права здійснювати:
- управління навчальними закладами комунальної форми власності;
- координування дій педагогічних, виробничих колективів;
- контроль за виконанням вимог щодо навчання дітей;
- участь у розробленні та реалізації варіативної складової змісту загальної середньої освіти;
- добір, призначення на посаду та звільнення з посади педагогічних працівників державних і комунальних дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладів.
Фінансування та утримання закладів освіти
Засновники зобов’язані забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов (ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Засновники повинні прозоро здійснювати розподіл освітньої субвенції та інших субвенцій на потреби закладів загальної середньої освіти, які виділяються державою.
Засновник або уповноважений ним орган:
- затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством;
- здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти (ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Реалізація державної політики у сфери освіти
Районні та міські ради:
- відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Сільські та селищні ради:
- відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти (ч. 3 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Формування мережі закладів освіти
Районні та міські ради:
- планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти;
- засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням вимог спеціальних законів;
- забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
- ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 р. № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів» (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Досить часто облік дітей перекладають на заклади середньої освіти та педагогів, що є перевищенням повноважень управлінь освіти й нав’язування невластивих їм функцій.
Сільські та селищні ради:
- засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів (ч. 3 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Засновник або уповноважений ним орган:
- приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом (ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Забезпечення прав дітей на освіту
Районні та міські ради:
- закріплюють за закладами, що забезпечують здобуття початкової та базової середньої освіти, територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами);
- забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Засновник або уповноважений ним орган зобов’язаний:
- у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти (ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Контролюючі функції засновників та органів управління освітою у громаді
Засновник або уповноважений ним орган:
- сприяють розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
- здійснюють контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти (ст. 25 Закону України «Про освіту»);
- здійснюють контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (ст. 25 Закону України «Про освіту»);
- здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
- розглядають скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
- сприяють створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу (ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Призначення на посаду керівника закладу освіти
Засновник або уповноважений ним орган:
- укладає / розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку/з підстав та у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти (ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Аналіз стану нормативної бази щодо проведення конкурсів та призначення на посаду керівників закладів освіти та звернення до освітнього омбудсмена містять чимало інформації та факти про порушення в ході таких конкурсів, коли на посаду призначається не найбільш компетентний кандидат, а той, хто є зручним для місцевої влади. Тому законодавство щодо цього питання потребує уточнення.
Інклюзивне навчання
Засновник або уповноважений ним орган:
- забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування (ст. 25 Закону України «Про освіту»);
- забезпечує відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами (ст. 25 Закону України «Про освіту»).
На жаль, великою проблемою є забезпечення прав дітей на освіту з особливими освітніми потребами під час воєнного стану. Адже в районах, які чи не щодня піддаються обстрілам, важко забезпечити усі умови для навчання.
Частина дітей з особливими освітніми потребами виїхала до більш безпечних регіонів, що створило додаткове навантаження на інклюзивно-ресурсні центри та заклади освіти.
Підвезення учнів
Засновник або уповноважений ним орган:
- у випадках, визначених спеціальними законами, забезпечують та фінансують підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до закладу освіти й у зворотному напрямку (у разі потреби – транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних) (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Прозорість та відкритість
Районні та міські ради:
- оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти (ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Сільські та селищні ради:
- оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти (ч. 3 ст. 66 Закону України «Про освіту»).
Органи управління освітою:
- зобов’язані оприлюднювати всю публічну інформацію відповідно до вимог законів України «Про доступ до публічної інформації» та «Про відкритість використання публічних коштів» (ст. 68 Закону України «Про освіту»);
- забезпечують обов’язкове громадське обговорення проєктів нормативно-правових актів, що стосуються системи освіти, та участь представників громадськості у підготовці та прийнятті цих документів (ст. 68 Закону України «Про освіту»).